Kriegsmarine wohnschiff ‘Eisvogel’ in de haven van Maassluis

Zoals al vaker beschreven op deze website was de Maassluise buitenhaven tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik door de Duitse Kriegsmarine als een kleine maar volle vlootbasis.

Kriegsmarine wohnschiff ‘Eisvogel’ (afbeelding Jac. J. Baart)

Aan de Burgemeester de Jonghkade lag destijds een Kriegsmarine Grau wachtschip. Van origine was het een binnenvaart passagiersschip dat in 1940 door de Kriegsmarine in Rotterdam was gevorderd. Door de grijze verf heen was de naam ‘PRINS BERNHARD’ nog te lezen. Het passagierschip (69,40 x 9,85 x 1,66 mtr, 297 ton), was in 1938 in opdracht van de NV Nederlandse Stoomboot-Reederij (NSR) door scheepswerf Bodewes in Millingen a/d Rijn gebouwd. Het had tot de oorlog een passagiersdienst onderhouden tussen Rotterdam en Mannheim. De Duitsers namen het in gebruik als wachtschip (drijvende kazerne) onder de naam ‘EISVOGEL’ en stationeerde het in de Maassluise buitenhaven. Op het schip sliepen de matrozen en het walpersoneel van de D-Gruppe van het 34. Minensuchflottille die belast waren met het vrijhouden van zeemijnen in de vaarweg langs de Noordzeekust van Vlissingen tot Den Helder

MS Prins Bernhard in Malmö Zweden (afbeelding Anders Lagerås)

Na de bevrijding in 1945 werd het schip, na een opknapbeurt, door de NSRA (Nederlandse Stoomboot Rederij Akkermans) weer in de vaart gebracht onder haar eigen naam ‘PRINS BERNHARD’. In 1955 werd het schip verkocht en gemoderniseerd. Met name de opbouw van het schip werd grondig aangepakt uitgebreid. Onder de naam ‘BONN’ heeft het passagiersschip tot 2008 gevaren voor vijf verschillende rederijen. In 2008 werd het schip wederom verbouwd en ingericht als restaurant/nachtclub ‘MS PRINS BERNHARD AB’ en ligt sindsdien in Malmö Zweden.

Met dank aan:

  • Dhr. Rinus van de Ree †
  • Dhr. Jac. J. Baart
  • Wikimedia Commons, Dhr. Anders Lagerås

Gepubliceerd op:

maandag 13 mei 2013